Od listopada tego roku pasażerowie korzystający z PKP będą mieli okazję doświadczyć jazdy odnowioną linią kolejową pomiędzy Braniewem a Gutkowem. Podpisano umowę na remont następnego etapu odcinka Pieniężno-Braniewo.
Szczegóły na ten temat zostały przedstawione podczas konferencji prasowej w Dobrym Mieście, jednym z przystanków na tej trasie.
Prof. Norbert Maliszewski, minister w kancelarii premiera i szef Rządowego Centrum Analiz zaznaczył, że od 2018 roku dokłada się starań, aby przywrócić transport publiczny tam, gdzie przez lata lokalna społeczność była go pozbawiona. Korzyści związane z tymi działaniami odczują w szczególności mieszkańcy północnej części województwa warmińsko-mazurskiego:
Pociągi będą jeździć szybciej. Mieszkańcy północnej części województwa warmińsko-mazurskiego będą mieli możliwość dojazdu do pracy, do domu, do szpitala.
Maliszewski zwrócił uwagę na konieczność współpracy między rządem a samorządem w kwestii transportu kolejowego. Wierzy, że wspólne działania przyczynią się do przywrócenia połączeń, zmniejszenia wykluczenia komunikacyjnego i zwiększenia dostępności do miejscowości takich jak Dobre Miasto.
Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel zapowiedział, że linia Braniewo-Gutkowo będzie wkrótce dostępna. W ciągu kilku miesięcy linia będzie w pełni przejezdna. Zaznaczył, że wszystkie perony na odcinku od Dobrego Miasta do Braniewa będą odnowione, a małe przystanki, takie jak Bzowiec, Henrykowo, Cerkiewnik, również czeka modernizacja. Ponadto, na całej linii będzie zainstalowany nowoczesny system łączności za pomocą światłowodów.
Iwona Arent, posłanka PiS z regionu warmińsko-mazurskiego wyraziła przekonanie, że Warmia i Mazury przestają być marginalizowane. Zapowiedziała, że rozwój regionów, które były dotychczas zaniedbywane jest priorytetem:
Zapowiadaliśmy, że będziemy rozwijać regiony takie jak Warmia i Mazury, które były traktowane przez poprzedników po macoszemu – było tu największe bezrobocie, najmniejsze inwestycje, zwijanie się kolei – mówiliśmy, że Prawo i Sprawiedliwość będzie to zmieniało. I dzisiaj to się dzieje.
Decyzja o tym, ile pociągów POLREGIO skorzysta z nowych linii kolejowych, zależy teraz od marszałka województwa. Należy zauważyć, że według statystyk, nasz region znajduje się na końcu listy pod względem liczby pociągów regionalnych w przeliczeniu na kilometr linii kolejowej.
Między 1990 a 2015 rokiem w Polsce zlikwidowano lub zamknięto ponad 7 tysięcy kilometrów linii kolejowych. Od roku 2016 do 2023 ruch pociągów został przywrócony na około 900 kilometrach.
Źródło: Radio Olsztyn, fot. D. Grzymska, ro.com.pl